5 tips inför valet av produktionsbolag

Innehåll:

Tips 1: Kräv en grundlig förstudie av ditt företag
Tips 2: Titta alltid på produktionsbolagets Reel
Tips 3: Var delaktig i Storyboard- och manusarbetet
Tips 4: Se till att bli pitchad av företaget
Tips 5: Ta reda på om professionell filmutrustning används

Av José Johansson

Som företagare har du mycket att planera och många beslut att överväga. När det blir dags att utöka din marknadsföring med film, kan det bli överväldigande att välja produktionsbolag. Nedan kan du läsa om fem stycken grundtips som kan hjälpa dig att göra rätt val av produktionsbolag.

Tips 1: Kräv en grundlig förstudie av ditt företag

Arbetet bör inledas med en förstudie grundad på beprövade analysmodeller

Det gäller att produktionsbolaget tar vara på alla marknadsföringsmoment och etablerade principer innan man ens skriver första utkastet av ett manus till en reklamfilm. Nedan förklarar vi vikten av en gedigen utförd marknadsanalys.

För att filmproduktionen ska kunna kommunicera med rätt målgrupp, då bör produktionsbolaget som du anlitar genomföra en grundlig förstudie av ditt företag och tillämpa segmenteringsmodeller och riskanalyser för att tilltala er köpstarkaste målgrupp.

Ditt varumärke bör även genomsyra alla gestaltningsinslag av reklamfilmen. Det ska helt enkelt förmedla rätt “känsla” av ditt företag och produkt.

För att åstadkomma detta bör produktionsbolaget tillämpa såväl som marknadsföringsmodeller och principer för gestaltning av bild, grafik, film och ljud.

I förstudien bör produktionsbolaget även definiera spridningskanaler och anpassa produktionen därefter. Vart kommer att filmen visas? Youtube, Vimeo, Instagram, Facebook, LinkedIn, TV, Biografer eller på din hemsida?

Fråga gärna vilka modeller och principer ditt produktionsbolag baserar sina estetiska och strategiska beslut på.

Tips 2: Titta alltid på produktionsbolagets Reel

Ovan kan du se ett exempel på vår Reel. Vi fokuserar på att skapa en filmkänsla som stärks med hjälp av visuella effekter.

En Reel är en sammanfattning av företagets samtliga produktioner. En reel förmedlar känslan av vilken kvalitet filmproduktionsbolaget kan leverera och vilka tidigare produktioner de har producerat.

En tumregel är att reklamfilmen eller filmen som du beställer av företaget kommer att ha en liknande estetiskt gestaltning och kvalitet som filmproduktionsbolagets Reel.

Tips 3: Var delaktig i Storyboard- och manusarbetet

Så kan en storyboard se ut. På höger sida ser vi berättarösten.

Filmproduktionsprocessen kan verka främmande för många företagare. Efter att förstudien är genomförd går ett produktionsbolag vidare med att skriva ett manus och teckna en storyboard.

En storyboard är en sekvens av bilder som ska spegla den slutliga produktionen. Den har anteckningar och ger en bättre bild på hur filmen kommer att se ut innan man ens rollbesätter och spelar in!

I detta skede går det att göra tidiga ändringar och formge filmen utan att spendera alltför mycket produktionspengar. När man väl har spelat in filmmaterial eller börjat producera animationer, då är det väldigt dyrt och tidskrävande att göra ändringar. Produktionsbolaget måste då återgå till skisstadiet och spela in nya scener.

Tips 4: Se till att bli pitchad av företaget

Det är viktigt att produktionsbolaget kan framföra en slagkraftig pitch.

En “Pitch” är en kort muntlig presentation av en idé till en potentiell kund.

Se till att producenten, regissören, manusförfattaren eller storyboard artisten pitchar filmen för dig. Entusiasmen som återges i en pitch kommer att speglas i filmen. Boka in ett möte med fokus på att få en pitch från företaget du anlitar.

Tips 5: Ta reda på om professionell filmutrustning används

Ser du någon skillnad i kvalitet på mainstream Youtube kanaler idag, och de reklamfilmer som visas på biodukar? Svaret brukar oftast vara JA. Och vill du veta anledningen kan du fortsätta att läsa nedan.

Idag kan reklamfilmer spelas in med skyhög kvalitet till en väldigt kostnadseffektivt prisbild. Men låt dig inte luras av upplösningar eller komplicerade namn på kameror. Det du ska fråga produktionsbolaget är följande:

Vilken dynamisk omfång (DR) har formatet?

Här kan du se ett exempel på låg VS hög dynamisk omfång (Dynamic range, DR). Med låg DR förlorar man detaljer på molnen.

Svar: den ska vara hög, på minst 11 f/stops för att ge filmkänsla. Klassisk film från analoga kameror har en dynamisk känslighet på 15 f/stops. Högre DR ger mjukare övergång av färger och nyanser. Något som amatörkameror saknar.

Spelar ni in i RAW?

RAW film tillåter enorm flexibilitet med färg och exponering av filmad material.

Svar: produktionsbolaget måste ha kännedom om detta format och ha arbetat med det tidigare. RAW är det högsta möjliga digitala filmkvaliten ett filmproduktionsbolag kan arbeta med. Detta är en branschstandard, så se det som en kuggfråga. Andra professionella format är ProRes, DNxHD och okomprimerat 4:4.4 digital film. En professionell filmfotograf bör ha kännedom om formaten diskuterade ovan inklusive DR.

Hur ljussätter ni?

Dramatiskt film ljussättning med ändamålet att sätta rätt stämning. Bild ur reklamfilmen “Syns mer – 007”

Ljussättning är en av frågorna av störst vikt.

Svar: I film är ljus A och O. Återigen, även om dina kunder inte är experter på filmproduktion kommer de att märka skillnaden mellan en amatörmässig Youtube-video och en professionell genomförd reklamfilm med biokvalitet.

Naturligtvis finns det flera faktorer än de beskrivna ovan som påverkar en professionell och effektiv reklamfilm. Dessa 5 tips tar tag i de mest grundläggande aspekterna i en filmproduktion.

Sammanfattning

  1. Kräv en förstudie och marknadsanalys innan manus påbörjas
  2. Titta på produktionsbolagets Reel och bestäm om du tycker om estetiken
  3. Be om att var delaktig i manusarbetet samt storyboard
  4. Be produktionsbolaget att pitcha idén som de vill framföra i film
  5. Ta reda på om professionell filmutrustning används genom att fråga om: dynamiskt omfång, RAW och ljussättning.

Har du frågor eller åsikter om denna artikel, kan du skriva i kommentarerna nedan eller ta kontakt med oss.

Lämna en kommentar

Share via
Copy link