5 tips inför valet av produktionsbolag

5 tips inför valet av produktionsbolag

Innehåll:

Tips 1: Kräv en grundlig förstudie av ditt företag
Tips 2: Titta alltid på produktionsbolagets Reel
Tips 3: Var delaktig i Storyboard- och manusarbetet
Tips 4: Se till att bli pitchad av företaget
Tips 5: Ta reda på om professionell filmutrustning används

Av José Johansson

Som företagare har du mycket att planera och många beslut att överväga. När det blir dags att utöka din marknadsföring med film, kan det bli överväldigande att välja produktionsbolag. Nedan kan du läsa om fem stycken grundtips som kan hjälpa dig att göra rätt val av produktionsbolag.

Tips 1: Kräv en grundlig förstudie av ditt företag

Arbetet bör inledas med en förstudie grundad på beprövade analysmodeller

Det gäller att produktionsbolaget tar vara på alla marknadsföringsmoment och etablerade principer innan man ens skriver första utkastet av ett manus till en reklamfilm. Nedan förklarar vi vikten av en gedigen utförd marknadsanalys.

För att filmproduktionen ska kunna kommunicera med rätt målgrupp, då bör produktionsbolaget som du anlitar genomföra en grundlig förstudie av ditt företag och tillämpa segmenteringsmodeller och riskanalyser för att tilltala er köpstarkaste målgrupp.

Ditt varumärke bör även genomsyra alla gestaltningsinslag av reklamfilmen. Det ska helt enkelt förmedla rätt “känsla” av ditt företag och produkt.

För att åstadkomma detta bör produktionsbolaget tillämpa såväl som marknadsföringsmodeller och principer för gestaltning av bild, grafik, film och ljud.

I förstudien bör produktionsbolaget även definiera spridningskanaler och anpassa produktionen därefter. Vart kommer att filmen visas? Youtube, Vimeo, Instagram, Facebook, LinkedIn, TV, Biografer eller på din hemsida?

Fråga gärna vilka modeller och principer ditt produktionsbolag baserar sina estetiska och strategiska beslut på.

Tips 2: Titta alltid på produktionsbolagets Reel

Ovan kan du se ett exempel på vår Reel. Vi fokuserar på att skapa en filmkänsla som stärks med hjälp av visuella effekter.

En Reel är en sammanfattning av företagets samtliga produktioner. En reel förmedlar känslan av vilken kvalitet filmproduktionsbolaget kan leverera och vilka tidigare produktioner de har producerat.

En tumregel är att reklamfilmen eller filmen som du beställer av företaget kommer att ha en liknande estetiskt gestaltning och kvalitet som filmproduktionsbolagets Reel.

Tips 3: Var delaktig i Storyboard- och manusarbetet

Så kan en storyboard se ut. På höger sida ser vi berättarösten.

Filmproduktionsprocessen kan verka främmande för många företagare. Efter att förstudien är genomförd går ett produktionsbolag vidare med att skriva ett manus och teckna en storyboard.

En storyboard är en sekvens av bilder som ska spegla den slutliga produktionen. Den har anteckningar och ger en bättre bild på hur filmen kommer att se ut innan man ens rollbesätter och spelar in!

I detta skede går det att göra tidiga ändringar och formge filmen utan att spendera alltför mycket produktionspengar. När man väl har spelat in filmmaterial eller börjat producera animationer, då är det väldigt dyrt och tidskrävande att göra ändringar. Produktionsbolaget måste då återgå till skisstadiet och spela in nya scener.

Tips 4: Se till att bli pitchad av företaget

Det är viktigt att produktionsbolaget kan framföra en slagkraftig pitch.

En “Pitch” är en kort muntlig presentation av en idé till en potentiell kund.

Se till att producenten, regissören, manusförfattaren eller storyboard artisten pitchar filmen för dig. Entusiasmen som återges i en pitch kommer att speglas i filmen. Boka in ett möte med fokus på att få en pitch från företaget du anlitar.

Tips 5: Ta reda på om professionell filmutrustning används

Ser du någon skillnad i kvalitet på mainstream Youtube kanaler idag, och de reklamfilmer som visas på biodukar? Svaret brukar oftast vara JA. Och vill du veta anledningen kan du fortsätta att läsa nedan.

Idag kan reklamfilmer spelas in med skyhög kvalitet till en väldigt kostnadseffektivt prisbild. Men låt dig inte luras av upplösningar eller komplicerade namn på kameror. Det du ska fråga produktionsbolaget är följande:

Vilken dynamisk omfång (DR) har formatet?

Här kan du se ett exempel på låg VS hög dynamisk omfång (Dynamic range, DR). Med låg DR förlorar man detaljer på molnen.

Svar: den ska vara hög, på minst 11 f/stops för att ge filmkänsla. Klassisk film från analoga kameror har en dynamisk känslighet på 15 f/stops. Högre DR ger mjukare övergång av färger och nyanser. Något som amatörkameror saknar.

Spelar ni in i RAW?

RAW film tillåter enorm flexibilitet med färg och exponering av filmad material.

Svar: produktionsbolaget måste ha kännedom om detta format och ha arbetat med det tidigare. RAW är det högsta möjliga digitala filmkvaliten ett filmproduktionsbolag kan arbeta med. Detta är en branschstandard, så se det som en kuggfråga. Andra professionella format är ProRes, DNxHD och okomprimerat 4:4.4 digital film. En professionell filmfotograf bör ha kännedom om formaten diskuterade ovan inklusive DR.

Hur ljussätter ni?

Dramatiskt film ljussättning med ändamålet att sätta rätt stämning. Bild ur reklamfilmen “Syns mer – 007”

Ljussättning är en av frågorna av störst vikt.

Svar: I film är ljus A och O. Återigen, även om dina kunder inte är experter på filmproduktion kommer de att märka skillnaden mellan en amatörmässig Youtube-video och en professionell genomförd reklamfilm med biokvalitet.

Naturligtvis finns det flera faktorer än de beskrivna ovan som påverkar en professionell och effektiv reklamfilm. Dessa 5 tips tar tag i de mest grundläggande aspekterna i en filmproduktion.

Sammanfattning

  1. Kräv en förstudie och marknadsanalys innan manus påbörjas
  2. Titta på produktionsbolagets Reel och bestäm om du tycker om estetiken
  3. Be om att var delaktig i manusarbetet samt storyboard
  4. Be produktionsbolaget att pitcha idén som de vill framföra i film
  5. Ta reda på om professionell filmutrustning används genom att fråga om: dynamiskt omfång, RAW och ljussättning.

Har du frågor eller åsikter om denna artikel, kan du skriva i kommentarerna nedan eller ta kontakt med oss.

Glowing Gloves – IOS AR Game Trailer

Glowing Gloves – IOS AR Game Trailer

Vi lyckades leverera en speltrailer som fångade uppmärksamheten hos Bublars målgrupp

Lanseringen av en välproducerad speltrailer är inte bara fördelaktig för stora etablerade företag. Det är också fördelaktigt för nystartade företag och start-ups som söker investerare och locka tills sig nya kunder och användare i en hård konkurrerande bransch.

Bublar Group AB lyckades att visa sina muskler genom att lansera denna speltrailer. Som produktionsbolag tog vi även ansvar för spelets boxningsanimationer. Vi använde oss av spelets in-game animationer för att producera cinematics delen i filmen, så att speltrailern skulle vara så nära spelupplevelsen som möjligt.

GlowingGloves har idag mer än 70 000 installationer.

Vår speltrailer och spelanimeringar bidrog delvis till att öka värdet på aktierna: Speltrailern lanserades i april 2018 och beta-versionen i september 2018. Aktien ökade från 2,6 kr till 7,5 kr på 6 månader Detta är en totalt 288,5% +.

Här kan du besöka spelets hemsida:
https://glowing-gloves.com/

Öka avslut på köp med reklamfilm 2019

4 tips för att sälja med reklamfilm år 2019

Av Norse Legend Productions

Forbes Magazine, New Jersey

“46% -80% av konsumenterna beslutar sig för ett köp av en produkt efter att ha tittat på en reklamfilm”

Det finns starka anledningar varför stora internationella bolag marknadsför sig med film idag. Vi vet att sökmotoroptimering och marknadsföring på nätet är essentiellt för alla företag.

I dagens marknad är det nästan ett måste att vara SEO optimerad och betala annonser på Facebook, Instagram eller Youtube. Detta gör dig sökbar i de mest populära sökmotorerna, som Google eller Bing där du syns och kan nå ut till dina kunder.

Men när dina kunder når din webbplats, räcker det inte med endast sökmotoroptimering och att ligga på toppen av SERP för att påverka dina kunder att ta ett köpbeslut.

När din målgrupp hittar dig, då är det dags att övertyga din kund att avsluta köpet. Konkurrensen är hård, och ditt företag måste kunna övertyga att dina tjänster eller produkter är bättre än konkurrenternas.

Forbes Magazine har år efter år skrivit om studier som har visat att en välproducerad film av hög kvalitet film är det mest effektiva redskapet för att få kunder att avsluta ett köp. Dessutom stannar dina besökare längre tid på din hemsida om du har filminnehåll.

Tips 1: Effektiv Call to action

Vem blir inte hänförd av en läcker reklafilm som visar upp en produkts mest framträdande sidor?
En film fungerar helt enkelt som en Call To Action för din försäljning. Den är avsedd att skapa ha-begär och lyfta upp produktens unika fördelar.

Sökmotoroptimering och SERP bör vara steg ett i dina marknadsföringsmål, men det måste kompletteras med en kraftfull Call to action (CTA).

Anledningen till detta är att konkurrensen är alltför stor idag och 80% av målgruppen mellan 20-35 medger att man fattar ett köpbeslut efter att ha tittat på en onlinevideo. Då är det en klok strategi att komplettera det befintliga marknadsföringen med de medier som dina kunder och Googles algoritm tycker är relevanta.

Dina kunder vill försäkra sig att du har ett seriöst och tryggt varumärke, innan de fattar ett köpbeslut. De vill även känna sig säkra på att den produkt eller tjänst de köper sticker ut från mängden och är av hög kvalitet i förhållande till priset. Med detta sagt kommer en video av dålig kvalitet inte att räcka nuförtiden.

Det du helst vill ur ett marknadsstrategiskt perspektiv är sticka ut från dina konkurrenter med högkvalitativt filminnehåll, producerat med syftet att engagera, imponera och inspirera dina kunder att köpa dina produkter och tjänster. En genomtänkt branding film eller produktfilm hjälper dina kunder att genomföra ett köp.

Tips 2: En kvalitativ film speglar ett kvalitativt varumärke

När dina kunder har beslutat sig för att genomföra ett köp, då vill du säkerligen att de kommer ihåg ditt varumärke, och inte konkurrenternas.

Oftast står ditt varumärke på tre ben; din butik (hemsida), din service och din grafiska profil. Bra priser eller annorlunda/exklusiva produkter hjälper också med din positionering i marknaden.

En film gör att ditt varumärke blir minnesvärd, och kan gestaltas på flera sätt beroende på ändamål. Det kan gälla en produktfilm för att sälja specifika varor eller tjänster och skapa ett ha-begär. En case film för att skapa förtroende med dina kunder. Eller en branding film för att få fram företagets kärnvärderingar och unika särdrag.

Tips 3: Sälj med storytelling

Berättandet (storytelling) med rörliga bilder är ett utmärkt sätt att kommunicera med din målgrupp och positionera dig starkt på marknaden.

Anledningen till detta är flera, men de starkaste anledningen är att en film är för närvarande det närmsta speglingen vi människor har till det verkliga livet. Vi blir hänförda och övertygade av människor, ljud, ljus, former och historier.

Dessutom tar det hundratals timmar att skapa högkvalitativt film som engagerar och påverkar – detta har positionerat film som en prestigefyllt och respekterat medium. Följaktligen kommer du bygga upp ditt varumärke med prestige och trovärdighet.

Speglar filmen kvalitet, då speglar ditt varumärke kvalitet. Samma gäller motsatsen; en ogenomtänkt film med amatörkvalitet kommer att förvirra dina kunder och skada ditt varumärke.

Tips 4: Google gynnar relevant innehåll

För att ranka högt på Googles sökmotor behövs det relevant innehåll. En film på din hemsida gör att dina session durations blir högre och att din bounce rate minskar. Detta medför en fördel för din SERP ranking och är en viktig del av din SEO.

Hur vi har förberett oss för 2019

Med tanke på de höga kraven på marknadsföring som vi ser idag, SEO, content marketing, annonser m fl, erbjuder vi våra kunder hög kvalitet för att de ska kunna sticka ut från mängden.

Det är små marginaler som avgör vem kunden kommer att köpa ifrån. Vi är ett produktionsbolag som är medveten om att de flesta företag redan räknar med kostnader för marknadsföring som SEO, Google Ads, annonser på branschsidor m fl.

Därför är har vi effektiviserat varje steg i vår komplexa filmproduktionsproces, för att kunna skära ner på era kostnader men samtidigt kunna erbjuda konkurrenskraftig kvalitet.

På detta vis kan vi garantera maximal kvalitet och maximal påverkan på dina kunder. För att uppnå detta förlitar vi oss även på en effektiviserad kvalitetskontroll med en optimerad internationell filmspråk.

På följande länk hitta du en Case Study. Titta på vårt case med Bublar Group AB som ökade aktievärdet med 288% <-klicka här

För mer information om hur vi arbetar, kan du också ta en titt på våra tjänster.

Om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig att få fler avslutade köp med dina kunder, tveka inte att kontakta oss här. Vi hjälper dig gärna att avsluta fler köp.

Dagens tips:

Efter att du SEO optimerat din hemsida, är det en god idé att arbeta på att hålla kvar dina besökare på sidan och hjälpa dem att avsluta ett köp. En produktfilm eller företagsfilm är ett effektivt redskap för att åstadkomma detta samtidigt som det väcker ännu mer intresse för din hemsida och verksamhet.

Källa: Forbes