4 tips för att sälja med reklamfilm år 2019

Av Norse Legend Productions

Forbes Magazine, New Jersey

“46% -80% av konsumenterna beslutar sig för ett köp av en produkt efter att ha tittat på en reklamfilm”

Det finns starka anledningar varför stora internationella bolag marknadsför sig med film idag. Vi vet att sökmotoroptimering och marknadsföring på nätet är essentiellt för alla företag.

I dagens marknad är det nästan ett måste att vara SEO optimerad och betala annonser på Facebook, Instagram eller Youtube. Detta gör dig sökbar i de mest populära sökmotorerna, som Google eller Bing där du syns och kan nå ut till dina kunder.

Men när dina kunder når din webbplats, räcker det inte med endast sökmotoroptimering och att ligga på toppen av SERP för att påverka dina kunder att ta ett köpbeslut.

När din målgrupp hittar dig, då är det dags att övertyga din kund att avsluta köpet. Konkurrensen är hård, och ditt företag måste kunna övertyga att dina tjänster eller produkter är bättre än konkurrenternas.

Forbes Magazine har år efter år skrivit om studier som har visat att en välproducerad film av hög kvalitet film är det mest effektiva redskapet för att få kunder att avsluta ett köp. Dessutom stannar dina besökare längre tid på din hemsida om du har filminnehåll.

Tips 1: Effektiv Call to action

Vem blir inte hänförd av en läcker reklafilm som visar upp en produkts mest framträdande sidor?
En film fungerar helt enkelt som en Call To Action för din försäljning. Den är avsedd att skapa ha-begär och lyfta upp produktens unika fördelar.

Sökmotoroptimering och SERP bör vara steg ett i dina marknadsföringsmål, men det måste kompletteras med en kraftfull Call to action (CTA).

Anledningen till detta är att konkurrensen är alltför stor idag och 80% av målgruppen mellan 20-35 medger att man fattar ett köpbeslut efter att ha tittat på en onlinevideo. Då är det en klok strategi att komplettera det befintliga marknadsföringen med de medier som dina kunder och Googles algoritm tycker är relevanta.

Dina kunder vill försäkra sig att du har ett seriöst och tryggt varumärke, innan de fattar ett köpbeslut. De vill även känna sig säkra på att den produkt eller tjänst de köper sticker ut från mängden och är av hög kvalitet i förhållande till priset. Med detta sagt kommer en video av dålig kvalitet inte att räcka nuförtiden.

Det du helst vill ur ett marknadsstrategiskt perspektiv är sticka ut från dina konkurrenter med högkvalitativt filminnehåll, producerat med syftet att engagera, imponera och inspirera dina kunder att köpa dina produkter och tjänster. En genomtänkt branding film eller produktfilm hjälper dina kunder att genomföra ett köp.

Tips 2: En kvalitativ film speglar ett kvalitativt varumärke

När dina kunder har beslutat sig för att genomföra ett köp, då vill du säkerligen att de kommer ihåg ditt varumärke, och inte konkurrenternas.

Oftast står ditt varumärke på tre ben; din butik (hemsida), din service och din grafiska profil. Bra priser eller annorlunda/exklusiva produkter hjälper också med din positionering i marknaden.

En film gör att ditt varumärke blir minnesvärd, och kan gestaltas på flera sätt beroende på ändamål. Det kan gälla en produktfilm för att sälja specifika varor eller tjänster och skapa ett ha-begär. En case film för att skapa förtroende med dina kunder. Eller en branding film för att få fram företagets kärnvärderingar och unika särdrag.

Tips 3: Sälj med storytelling

Berättandet (storytelling) med rörliga bilder är ett utmärkt sätt att kommunicera med din målgrupp och positionera dig starkt på marknaden.

Anledningen till detta är flera, men de starkaste anledningen är att en film är för närvarande det närmsta speglingen vi människor har till det verkliga livet. Vi blir hänförda och övertygade av människor, ljud, ljus, former och historier.

Dessutom tar det hundratals timmar att skapa högkvalitativt film som engagerar och påverkar – detta har positionerat film som en prestigefyllt och respekterat medium. Följaktligen kommer du bygga upp ditt varumärke med prestige och trovärdighet.

Speglar filmen kvalitet, då speglar ditt varumärke kvalitet. Samma gäller motsatsen; en ogenomtänkt film med amatörkvalitet kommer att förvirra dina kunder och skada ditt varumärke.

Tips 4: Google gynnar relevant innehåll

För att ranka högt på Googles sökmotor behövs det relevant innehåll. En film på din hemsida gör att dina session durations blir högre och att din bounce rate minskar. Detta medför en fördel för din SERP ranking och är en viktig del av din SEO.

Hur vi har förberett oss för 2019

Med tanke på de höga kraven på marknadsföring som vi ser idag, SEO, content marketing, annonser m fl, erbjuder vi våra kunder hög kvalitet för att de ska kunna sticka ut från mängden.

Det är små marginaler som avgör vem kunden kommer att köpa ifrån. Vi är ett produktionsbolag som är medveten om att de flesta företag redan räknar med kostnader för marknadsföring som SEO, Google Ads, annonser på branschsidor m fl.

Därför är har vi effektiviserat varje steg i vår komplexa filmproduktionsproces, för att kunna skära ner på era kostnader men samtidigt kunna erbjuda konkurrenskraftig kvalitet.

På detta vis kan vi garantera maximal kvalitet och maximal påverkan på dina kunder. För att uppnå detta förlitar vi oss även på en effektiviserad kvalitetskontroll med en optimerad internationell filmspråk.

På följande länk hitta du en Case Study. Titta på vårt case med Bublar Group AB som ökade aktievärdet med 288% <-klicka här

För mer information om hur vi arbetar, kan du också ta en titt på våra tjänster.

Om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig att få fler avslutade köp med dina kunder, tveka inte att kontakta oss här. Vi hjälper dig gärna att avsluta fler köp.

Dagens tips:

Efter att du SEO optimerat din hemsida, är det en god idé att arbeta på att hålla kvar dina besökare på sidan och hjälpa dem att avsluta ett köp. En produktfilm eller företagsfilm är ett effektivt redskap för att åstadkomma detta samtidigt som det väcker ännu mer intresse för din hemsida och verksamhet.

Källa: Forbes

1 tanke på “Öka avslut på köp med reklamfilm 2019”

Lämna en kommentar

Share via
Copy link